Információk, érdekességek

Tanulás – nem csak a gyereken múlik!

2018. október 05.

“Mutasd a bizonyítványod, megmondom, ki vagy” – vélekedik sok szülő. Rosszul. Aki csak gyermeke érdemjegyeit nézi, számos lehetőségtől fosztja meg gyermekét és önmagát is. Sajátítsa el ön is a modern pszichológiai ismereteket – a pozitív eredmény bizonyosan nem marad el. 

Sikerközpontú, modern világunkban már nemcsak a felnőtteknél, hanem a gyerekeknél is egyre inkább elvárás a teljesítményorientált hozzáállás. Az általános felfogás szerint a gyerek tanuljon minél jobban, hozzon jó vagy kiváló jegyeket, fejlődjön folyamatosan, illetve, ha lehet, akkor iskolán kívül is érjen el jó eredményeket. De ez nem mindig van így, hiszen nem tökéletes világban élünk, és törekvéseinket sokszor nem koronázza siker. Sok szülőben felmerül a kérdés: tanuljon-e együtt  gyermekével annak érdekében, hogy jó vagy még jobb tanuló legyen, vagy esetleg azzal tesz jobbat, ha a gyermekre bízza a dolgot?

Igen is meg nem is!

Dr. Vekerdy Tamás szerint:
„Mit rontanak el leggyakrabban az „iskolakezdő” szülők? Azt, hogy nem tudatosítják magukban rögtön a legelején, hogy az iskola a gyerek dolga. Amennyiben anyát és apát ilyenkor az érdekli legjobban, hogy bepakolta-e a gyerekük a táskáját, hogy megírta-e a leckét, esetleg ő akar a korrepetitor lenni, azzal hibát követ el. Az iskolakezdés tétje, hogy 8–12 év normális, vagy pokoli évet fognak közösen megélni. Ehhez a kezdetektől azt érdemes éreztetni a gyerekünkkel, hogy mindig ott a család a háttérben, segít és megvédi, ha szükséges, vagy ezt kéri, a többit pedig nyugodtan rá kell bízni. Ha otthon hagyja a tornazsákot és ezért egyest kap, nem baj, ha másodszor és harmadszor is, az sem baj, ötödszörre megtanulja és ezzel együtt azt is, hogy ez az ő felelőssége, hogy megbíznak benne minden körülmények között.”

Alsós gyerekek esetében mindenféleképpen szükséges a folyamatos jelenlét és terelgetés, hiszen számukra az iskola még olyan új dolog, ami állandóan ismeretlen helyzeteket szül. Nagyon lényeges, hogy a szülő és a gyerek együttes erővel és közreműködéssel határozza meg az iskola és a tanulás körüli szokásokat és tevékenységeket, illetve hogy a szülő rávezesse a gyereket a tanulásra, a feladataira. Ha az efféle ’’fogódzkodókat’’ jól sikerül kialakítani,   akkor a gyerek idősebb, felső tagozatos korában önállóan is képes lesz  boldogulni. Ha az első pár osztálynál szülőként sikerül megalapoznunk az iskolához és a tanuláshoz való pozitív viszonyt, akkor annak a későbbiekben még nagyobb hasznát fogjuk venni. Mindig biztosítsuk a gyereket arról, hogy hozzánk bármikor fordulhat, hogyha kérdése van, vagy segítségre, támogatásra van szüksége.

Ám azt minden esetben érdemes a szülőknek tudatosítaniuk önmagukban, hogy egy szülő csak a legritkább esetben képzett tanár. Így könnyen előfordulhat az is, hogy nem megy a korrepetálás, és az intenzív együtt tanulás a gyerekkel kudarcot vall, és bármennyire is segíteni akarunk neki, idegeskedéssel, összeveszéssel, netalántán kiabálással, sírással végződik a közös tanulás. Így nyilván egyik félnek sem lesz sikerélménye. Azonban ha így alakul, sincs – de  bölcs dolog korrepetitort fogadni – kisebb és nagyobb gyerekek esetében is. A szülőnek nem feltétlenül kell a gyerek tanárának vagy edzőjének lennie!


Kisded, első osztályos és tinédzser korban dőlhet el, hogy elhízunk-e

2018. október 03.

Már a kismama táplálkozási szokásai is befolyásolhatják, hogy a születendő baba felnőttként túlsúlyos lesz-e. A csecsemőkorban anyatejjel vagy alacsony fehérjetartalmú tápszerrel táplált babák fiatal és felnőtt korban kisebb valószínűséggel lesznek túlsúlyosak. A legújabb felmérések arra is rámutattak, hogy a kisgyermekkori elhízás, a gyermekkori alvászavarok, a korai kamaszodás további rizikófaktorok a felnőttkori túlsúly kialakulásában.  

Az OECD felmérése szerint a magyar Európa legkövérebb nemzete: a lakosság 30 százaléka túlsúlyos. Az adatok szerint már gyermekkorban sem állunk túl jól ezen a téren, hiszen a életkortól függően a gyermekeink 20-25 százaléka túlsúlyos vagy elhízott. A magyarok nem állnak egyedül a problémával. Világviszonylatban manapság 110 millióra becsülik a túlsúlyos gyermekek (2-19 évesek) számát, ráadásul ma már kétszer annyian vannak, mint 1980-ban voltak. Az orvosok, dietetikusok figyelme ezért irányult az elhízás okainak kutatása felé.


Szülés után is kialakulhatnak véralvadási rendellenességek!

2018. október 03.

Nagyon fontos, hogy az esetleges alvadási faktorok csökkent működése még a gyermekvállalás előtt kiderüljön, hogy később ne alakuljon ki vérzéses szövődmény. Olvasóinknak a problémáról Dr. Szélessy Zsuzsanna, a Trombózisközpont hematológus főorvosa ad tájékoztatást.

Vérzékenységről akkor beszélünk, amikor a véralvadás nem a megfelelő ütemben következik be, így a vérzés tovább tart. A véralvadás többszörösen kontrollált fehérjék együttműködésének eredménye. Ezek a fehérjék folyamatosan hatnak egymásra, beindítják, fokozzák egymás aktivitását, és ezzel egy időben hatnak a működésüket gátló faktorok is. Ily módon alakul ki az az egyensúly, hogy vérzés esetén a vér megalvad, azonban véralvadás az érpályán belül nem következik be. Ezen fehérjék (alvadási faktorok és a véralvadást leállító faktorok) valamelyikének hiánya, csökkent mennyisége vagy aktivitása vérzékenységet eredményez. Megkülönböztetünk veleszületett, továbbá az élet folyamán kialakult (szerzett) vérzékenységet, ezeken belül is súlyos, középsúlyos és enyhe formákat.

A szülés utáni vérzékenység okai

Szüléskor átlagosan 300 ml körüli vér elvesztését normálisnak tekinthetjük, ugyanis maga a folyamat vérzéssel jár. Amennyiben azonban a vérzés meghaladja az 500 ml-t, akkor postpartum, azaz szülés utáni vérzésről beszélünk, amelynek lehet szülészeti oka – például nem tud összehúzódni a méh izomzata, esetleges méhlepényrészletek nem válnak le stb…

Amennyiben veleszületetten enyhe vérzékenysége van a kismamának, az a terhesség során nem okoz problémát, mivel terhességben bizonyos alvadási faktorok aktivitása megemelkedik, így a véralvadása normális lesz, viszont a szülés után néhány nappal már fokozódhat a hüvelyi vérzés, mivel a kismamánál visszaáll az eredeti, alacsonyabb véralvadásifaktor – aktivitás.  Sajnos az is előfordulhat, hogy a terhesség alatt, illetve a szülés után alakulnak ki véralvadási rendellenességek, és a vérzéses tünetek esetleg csak hetek elteltével otthon jelentkeznek. Többek közt ezért is fontos a szakorvosi kontroll!


Segítség, hogy jól menjen az olvasás

2018. szeptember 28.

Minden tanulás alapja az információ megszerzése, mely manapság olvasás útján a leggyakoribb. A tudásanyagok már nem szájról szájra terjednek, mint régen, hanem könyvekből, legújabban pedig internetről szerezzük meg őket. Alapvető fontosságú azoknak a részterületeknek a jó fejlődése, melyek azért felelősek, hogy megértsük amit olvasunk. Ahhoz, hogy a szöveget magáévá tegye egy gyermek, nagyon fontos folyamaton megy keresztül. Először is kell egy jó olvasási készség. Majd a szöveget értelmeznie kell, végül megjegyezni.  

Ahhoz, hogy pontosan olvasson, először is elengedhetetlen a betűk ismerete, azaz, hogy nem keveri őket, nem téveszti össze őket egymással, hiszen vannak szavak, melyek félreérthetővé teszik a szöveget, ha azt máshogy olvassuk. (pl. a szimmetrikus betűk esetében. Nem mindegy, hogy a papa megetette a babát, vagy a baba megetette a papát)

Ha jól elolvasta a gyermek a szöveget, akkor még nem biztos, hogy érti is amit olvas.
A megfelelő értelmezéshez az alapot a lehető legszélesebb szókincs nyújtja.
Ennek kialakulásához nagyon fontos a lehető legtöbb mondókázás, éneklés, mese hallgatása, beszélgetés. De ezen túl az is, hogy a gyermek képzelete jól működjön.
Ezért nagyon fontos, hogy ugyanazt a mesét sokszor megismételjük, hiszen minden egyes mesélés során egyre részletgazdagabban tudja elképzelni a történet apró részleteit is, nem csak a cselekményt nagy vonalakban.


Segítsünk a kis elsősnek!

2018. szeptember 28.

Az iskolakezdés mindig komoly, kihívásokkal teli időszakot jelent a gyermekek életében, bár a szülőknek is kijut az aggodalomból. A nehézségek persze nem az első, izgalommal teli napokban, hanem pár hét után mutatkoznak csak meg igazán. Az első osztályosok között is különbség van: a hétévesek sokszor jobban veszik az akadályokat, a hatéves apróságoknak életkorukból adódóan sokszor nagyobb hátrányokat kell leküzdeniük – ebben az életkorban ugyanis az egy év korkülönbség még nagyon sokat számít. Akárhány éves is elsősünk, szerencsére a család szerető támogatása sokat segíthet a kezdeti  akadályok leküzdésében…

A szülők gyakran jobban aggódnak, mint maguk a gyerekek, hiszen látják, hogy gyermeküknek bizony napról napra új, komoly akadályokat kell leküzdeniük. Az aggodalom azonban “ragadós” – nem jó, ha a gyermek azt látja, a szülő esetleg jobban stresszel, mint ő maga. Baky Ildikó, a Rózsakert Medical Center gyermekpszichológusának néhány tanácsa segíthet a nyugodt iskolakezdésben, és  későbbi kiegyensúlyozott, harmonikus családi mindennapokban. Lássuk, mire érdemes mindenképp gondot fordítanunk!


További híreink megtekintéséhez lapozzon!
1...127128129...295