Információk, érdekességek

Mihez kezdjünk a fülbe vagy orrba szorult játékdarabkákkal?

2020. október 22.

Fotó: gettyimages.com

A kisebb gyermek hajlamos arra, hogy egy-egy apróbb játékdarabot, például gyurmát, szivacsdarabkát vagy gyöngyöt beledugjon a fülébe vagy az orrába. Dr. Holpert Valéria fül-orr-gégészt, a Fül-orr-gégeközpont orvosát arról kérdeztük, hogy milyen tünetek utalhatnak erre, és mit tegyünk ilyen esetben.

Legyünk résen!
A kisebb gyerekek ismerkednek a környezetükkel és a saját testükkel is, veszélyérzetük azonban még nincs, így nekünk, felnőtteknek kell – amennyire lehet – megelőzni a bajt. Ahol egy gyerek van, egyszerűbb gyerekbiztossá tenni a lakást, a magasban lévő polcokra rejteni a kicsi számára veszélyes apróságokat. Amikor viszont már a nagyobb testvér is játszik a kicsivel vagy mellette, előkerülnek az apró építőkockák, gyurmák vagy gyöngyjátékok, amiket a kis felfedező gondosan elrejt – így könnyen kerülhet idegentest az orrába vagy a fülébe.

Ha azonnal észrevesszük sem biztos, hogy el tudjuk távolítani
Az ilyen balesetek általában akkor következnek be, ha a szülő akár csak pár másodpercre is eltűnik a kicsi látótávolságából, ám akkor sem mindig vagyunk jobb helyzetben, ha mindez a szemünk láttára történik. Ha az apró tárgy még látható, a szülő – miközben igyekszik eltávolítani – ijedtségében gyakran még beljebb tolja, ahol viszont már nem tudja elérni vagy megfogni semmivel. Ilyen esetben ne is piszkáljuk tovább, forduljunk fül-orr-gégészhez, aki gyorsan, néhány másodperces kellemetlenséggel számolva képes eltávolítani a beszorult idegentestet.

Hetekig, hónapokig is bent maradhat
Ha épp nem láttuk, hogy a kicsi valamit az orrába vagy a fülébe dugott, lehet, hogy hosszabb ideig nem is fogunk tudni róla. Dr. Holpert Valéria elmondta, hogy a szülők féloldali orrdugulás, vagy kellemetlen szagú, esetleg véres orrfolyás miatt fordulnak orvoshoz a gyermekkel és csak a fül-orr-gégészeti vizsgálat során derül ki, hogy a panaszokat az orrba szorult idegentest okozta.


Létezik tanulási vitamin?

2020. október 20.

A fotó illusztráció: pixabay.com

Az ómega-3 és az ómega-6 zsírsavak javítják a kisiskolások olvasási képességét.

Ha a gyermeke olvasási nehézségekkel küzd, lehetséges, hogy bizonyos zsírsavak fogyasztása is segíthet a problémán. Az utóbbi időben sokat lehetett olvasni és hallani a gyermekeket „okosító” zsírsavakról. Nem volt azonban egyértelmű, hogy hány éves gyermekeknél és milyen képességek javításában bizonyulnak hatásosnak az ómega-3, illetve ómega-6 zsírsavak.

Egy nemrégiben napvilágot látott, svédországi vizsgálat bebizonyította, hogy ezek a szervezet számára fontos zsírsavak valóban javítják a kisiskolások olvasási képességeit.

A neves nemzetközi szakmai folyóiratban (Journal of Child Psychology and Psychiatry) megjelent eredmények alapján az ómega-3 és ómega-6 zsírsav három hónapon keresztül tartó, napi rendszerességgel történő fogyasztása javuláshoz vezet az olvasási képességekben.

A vizsgálatba bevont kisiskolások (154 fő, 9 és 10 évesek) egyik csoportja ómega-3 és ómega-6 zsírsavakat tartalmazó kapszulát kapott, míg a másik csoportba tartozók esszenciális zsírsavakban szegény pálmaolajos kapszulát kaptak. Az értékes ómega-3 és ómega-6 zsírsavakat szedő gyermekek körében egyrészt az olvasási sebesség javult, másrészt az elolvasott szavak hangos felolvasása és kiejtése is fejlődést mutatott; derült ki a vizsgálat során alkalmazott ún. Logos-tesztből.


A kismama „szívügye”

2020. október 17.

Avagy az anyuka kardiológiai problémáinak kezelése magzati deformáció nélkül

A várandósság kilenc hónapja egy szívbeteg kismamánál hosszú, stresszes időszaknak számít. Ám nem csak azok válhatnak panaszossá, akik már tudják, hogy hajlamosak szívritmuszavarra, magasvérnyomásra, szívelégtelenségre vagy trombózisra, hiszen a nem ismert kardiológiai problémák is ilyenkor jelentkezhetnek először.

Alapelv, ha az anya nincs jól, akkor a magzat sincs, ez így igaz a kardiológiai problémák tekintetében is. „A terhesség veszélyének felmérése a szívbeteg nőnél teljeskörű kardiológiai kivizsgálást igényel még a várandósság időszaka előtt. Alapvizsgálatokra, mint labor, EKG és echocardiográfia minden esetben szükség van, de Holter-EKG, ABPM, terheléses EKG, szív-MR vagy CT (szűrés céljából, csak terhesség előtt) is szóba jöhet” – árulta el Dr. Bálint Olga Hajnalka, a Czeizel Intézet kardiológus főorvosa. „Ha a jövendőbeli anyuka tünetmentes, de a családi kórtörténet alapján felmerül az öröklődés lehetősége, akkor is érdemes elvégezni a vizsgálatokat, akár már a terhességet tervezve” – emellett érdemes akkor is felkeresni a szakorvost, ha a várandósság első hónapjaiban a kismama a vártnál gyorsabb szívdobogást érez, kisebb terhelésre fullad, lábszárdagadás jelentkezik, vagy bármilyen mellkasi panasza van, vérnyomása magas, illetve ingadozik.

gyógyszeres kezelésre terhesség alatt is sor kerülhet, viszont a kezelést felügyelő szakorvosnak ilyenkor még jobban oda kell figyelnie a potenciális mellékhatásokra. „Rendelkezésünkre áll több olyan gyógyszer, melyről tudjuk, hogy ritkán visszafordítható mellékhatása van, és egyértelműen segít az édesanyán. Ha az anyának ritmuszavara van, magas a vérnyomása, szívelégtelen (a szív pumpa funkciója gyengélkedik, fullad, ödémás a kismama) akkor kezelni kell, ha nem, nagyobb kárt okozunk a magzatra nézve, mintha a gyógyszert szedné. Még egyszer, ha az anya nincs jól, a magzat is szenved, és ez főleg az ő fejlődésében nyilvánul meg.  A teratogén, magzatot károsító gyógyszerek tiltó listán vannak, extrém ritka körülmények között használjuk.”


Valóban nehéz az iskolatáska

2020. október 12.

Fotó: gettyimages.com

Csökkenteni kellene az iskolatáska súlyát – mondta Lazáry Áron, a Semmelweis Egyetem gerincgyógyászati tanszéki csoportjának vezetője, gerincsebész főorvos.

A szakember szerint a szülők többsége most már tudatosan vásárol olyan táskát, ami kétpántos, így szimmetrikusan terheli a törzset, esetleg van benne olyan deréktámasz, ami segít abban, hogy ergonomikusan feküdjön fel a hátra. Hozzátette: a gyerekek kevesebb mint 10 százaléka hord csak aszimmetrikus iskolatáskát, de a kétpántosnál is figyelni kell, hogy a pántok hossza egyforma legyen, azok egyformán terheljék a törzset.

Azonban felhívta a figyelmet arra, hogy az iskolatáska súlya az alsó tagozatosoknál sokszor meghaladja a gyermek testsúlyának 20 százalékát. Ezt véleménye szerint csökkenteni kellene, saját súlya 10 százalékánál többet senkinek sem kellene cipelnie, ami egy kisiskolásnál 2-3 kilót jelent.

Egy európai szaklapban két évvel ezelőtt publikált, ezer magyar iskolás bevonásával készített felmérésükre, ami szerint a gyerekek több mint 12 százalékának volt már több napig tartó gerincfájdalma. 7-12 éves kor közt a fiatalok 25-30 százaléka számolt be arról, hogy fájt már a dereka, háta vagy nyaka.


A babázás fejleszti a gyerekek empatikus készségeit

2020. október 10.

A babázás gyerekek fejlődésére gyakorolt jótékony hatásait vizsgálta a Barbie és a Cardiff University közös tanulmánya, amelyből többek között kiderült, hogy babázás közben aktivizálódik az agy társas készségekért, például az empátia kifejlődéséért felelős része.

A fotó illusztráció: pixabay.comEzek a készségek pedig meghatározóak lehetnek a gyerekek későbbi érzelmi, szociális élete, valamint iskolai sikerei szempontjából. A Barbie kapcsolódó magyarországi felmérése emellett rámutatott arra is, hogy ezt az aspektust szinte minden szülő kulcsfontosságú, fejlesztendő területnek tartja.

Elsőként mutatta ki képalkotó eljárással a babázás a gyerekek agyára gyakorolt hatását Dr. Sarah Gerson, a Cardiff University kutatója és csapata. Az elmúlt másfél évben végzett kutatás során összesen 33 4 és 8 év közötti gyerek[3] agyi tevékenységét figyelték meg Barbie babázás közben. A vizsgálat szerint az agy társas információfeldolgozásért, így például az empátiáért is felelős része akkor is működésbe lépett, amikor a gyerekek egyedül játszottak.

Utóbbi esetben a fiúk és a lányok agyi aktivitásában sem tapasztaltak eltérést.  „Ez egy teljesen új felfedezés. Akkor használjuk az agyunk ezen területét, amikor másokra gondolunk, vagy ha kifejezetten más emberek gondolatain vagy érzésein gondolkodunk. A problémamegoldó vagy építő játékokkal szemben a babázás arra ösztönzi a gyerekeket, hogy megteremtsék a saját képzeletbeli világukat és más emberekről, a velük való interakcióról gondolkozzanak.

Az általunk mért agyi aktivitás arra utal, hogy a babákkal való játék segít begyakorolni a később oly fontos szociális készségeket. Ráadásul úgy gondoljuk, hogy ez a világon mindenütt így van, mivel az agy empátiáért és társas készségekért felelős részét hat kontinens számos kutatása egybehangzóan ugyanitt azonosítja” – mondta Dr. Gerson

A kutatás során a gyerekeket többféle játékszituációban is megfigyelték: magukban és a kutatási asszisztenssel közösen is babáztak, de azt is megnézték, mi történik, ha a gyerekek tableten játszanak egyedül vagy a team egyik tagjával.4 Az egyszemélyes játék alkalmával az agy érintett régiója ugyanolyan aktív volt, mint amikor társat is kaptak a gyerekek.


További híreink megtekintéséhez lapozzon!
1...838485...295